الاثنين، 20 سبتمبر 2010

حين تسقط الأقنعة


سقطت الأقنعة لتطل الحقيقة بوجهها المخيف
ليظهر ما للوجو
ه من تزييف
ليسمع لصوت الحق حفيف

هى دى الحقيقه المره اللى أكتشفتها

معظم اللى موجودين هنا شايفين نفسهم حاجه واحنا بنكبر من شأنهم

وبصراحه هما ولا حاجه

حسبى الله ونعمه الوكيل

انا مش محتاجه من حد يدخل ويعلق

لا كلامكم هيزود ولا هينقص

أنا لو بكتب بكتب ليا واللى جوايا

بكتب اللى شايفه قدام عينى وحاسه بيه

ياريت محدش يزعل منى فى كتير منكم بحبهم أوى وبعتز بيهم

وأتعلمت منهم كتير اوووى

كلامى موجهه لكل شخص عارف نفسه كويس

ومشكلتى إنى طيبه وبصدق الناس

من هنا

بقولكم

بصراحه الدور مش لايق عليكم

وعجبى

يا الله....ما أبشع سقوط الأقنعه التي كانت تخفي القبح
تحياتى
المغفله أوى

69 التعليقات:

أتنين حبيبين يقول...

علينا ان نتوقع دائماً سقوط الأقنعة حتى لا نصابُ بخيبة الأمل عندما نراها تتساقط أمامنا فلاتخدعوا انفسكم واحذروا ان تخدعون وتُخدعون

أتنين حبيبين يقول...

نصف الّذين أحببتهم زرعوا في داخلي أشجار الألم .. ونصفهم الآخر حرصوا على بقاء أشجار الألم يانعة في داخلي ..

أتنين حبيبين يقول...

عدد أقنعة اللذين احببتهم
يزيد على عدد وجوههم

فلكل وجه أحببته
أكثر من قنـــــــاع
وخلف كل قناع صدقته
وجه واحد فقط.. منــــافق

من كل بستان زهرة يقول...

ايه يا توتا بس زعلانة ليه
ماعاش ولا كان الي يزعلك يا جميله

معلش لازم تتألمي علشان تتعلمي
في مقولة حلوه أوي بتقول:
تعلمت أنه من أكثر الناس أذى لنا هم الأشخاص الذين نمنحهم ثقتنا وحبنا ، لانهم قد يستخدمون اسرارنا ضدنا يوم نختلف معهم..

محدش يستاهل انك تزعلي نفسك علشانه

محمود(باحث عن حب) يقول...

السلام عليكم
علينا توقع الاسوء دائما
اصلح الله
حالنا جميعا

Ramy يقول...

أنا اسف جدا جدا جدا

يا توتا بجد مقصدش أكيد فهمانى

يمكن علشان خيبة حبيت أكحلها عمتها

معلش صحبك أهبل بجد

أوعى تزعلى

انت عندك حق فى نقطة لو حد مضايق من حد يقوله

ممكن يكون عمل حاجة من غير قصد

ممكن لما تقول تخلينى اخد بالى ممكن مضايقش حد تانى

انا معاكى جدا فى دة

متزعليش منهم

و انا اسف جدا

Tears يقول...

ايه اللى حصل بس و ليه متعصبة اوى كده و محبطة؟

مش عارفه ان كان حد ضايقك فى تعليقات البوست اللى فات مع انه كان بوست لطيف و مسالم

هدى اعصابك و اعرفى انك عقل حر و ماحدض بيقيمك و فقط الناس هنا بتيجى تحيكي و تعجب بكلماتك و اللى مش عاجبه بيمشى من سكات

دمتى جميلة...روقى :)

عمرو يسرى يقول...

هو فى ايه هما كل المدونين النهادره زعلانين ديه حاله عامه بقى انتى دلوقتى وgogo!sf امبارح ايه ياجماعه ايه اللى بيحصل مين اللى مزعلكم كده هى مش الحياه دايما بتخلينا نقابل ناس ونقابل اقنعه ما ده العادى مش البشر كلهم كويسين فى منهم باكتر من وش وفى منهم مخادعين عادى تعاملنا مع المخادعين واللى باكثر من وش المفروض بيعطينا مناعه
وبدل ما كل واحد يزعل كده لوحده نتجمع ونقاطع المزيفيين
يارب ما اكون واحد منهم ههههه
ايه مالكم حصل ايه فضفضوا
اسف للاطاله
ويارب تكونوا بخير
طمنونا عليكم

mrmr يقول...

مش عارفه اقولك ايه يا توتا
بس ليه يا حبى الاحساس والرؤيه السوداء دى هو فى ايه حصل يا حبى

انا حزينه قوى على نظره التشائم دى
فعلا ممكن تلاقى وجوه كتيره بعده اقنعه

بجد مش عارفه اتكلم
لكن فى اللحظه دى كان نفسى اكون جنبك يمكن اقدر اهون عليكى

فهونى على نفسك

ماما عمله ايه وذى صحتها يارب تكون بخير وصحه ويكمل شفاها على خير
توتا امانه عليكى تبوسيلى ماما
ربنا يخليهالك ويباركلك فيها ويفرح قلبك ويسعد ايامك

لكى حبى وودى

شهرزاد يقول...

حبيبتي الحياة بتعلم كثير وبتخليك تنجرح كثير وتتصدم كثير
علشان كده لازم تكوني اقوى من كده
ولازم تتأكدي الاول علشان الظلم وحش وفي اخبار بتوصلنا ملهاش اساس من الصحة
والله ما تزعلي الي بيحمل كل الحب دا في قلبه ميعرفش يخاصم
خليك على طبيعتك حبيبتك
واللي اذاك كني متيقنه ان حيتأذى
قلبك هو دليلك مش هو اللي قال لك حتحبي وحبيتي
وهو اللي حيبين لك الصديق من العدو
بتمانالك الخير من كل قلبي

Rayk Cool يقول...

يوجد الكثير من البشر الذين يرتدون الاقنعه التي تخدع غيرهم من اجل مصلحتهم الخاصة ... حسبي الله و نعم الوكيل
و لازم يكون كلامك حاد لانه مش هيعجب كل الناس ... انا احترم كلامك و اؤيد رأيك

ملاحظة : ان لا اراكي مغفلة المغفل هو من يعتقد انه سوف يخدع غيرة بكلامه الزائف و اقنعته الباهته

ديالا يقول...

ياه الدنيا دي كلها مليانه اقنعه


بس انتي مش مفروض تزعلي افرحي ان الاقنعه دي بانت

وعيزاكي تتوقعي الكتير من الاقنعه دي في حياتك

ولكي تحياتي

كلام من قلبي يقول...

مالك يا حببتي
هدي نفسك
وميهمكيش من حد
متزعليش على حد باعك
او ديقك ابد
واكيد في العمروا ما هيديقك

همسات وبحــ الحياه ــر يقول...

حبييبتى واحشانى كتير
بشكرك ياحبى على السؤال
انا بخير بس كان عندى شويه اكتئاب كدا
ياما هتقابلى من دول كتير
متزعليش بس هما الخسرانين

أم الخــلـود يقول...

السلام عليكم ..

دائما سباقة للخير .. وتسبقين في التعليق لدي .. وأعتذر من كل قلبي على التأخر في التعليق فلدي 12 مدونة وأقوم بترتيبها وإنزال المواضيع فيها فلذلك تأخذ معظم وقتي ..

لكن أمثالك من السباقين للخير .. لا يهم من يعلق عندهم أو لا لأنهم يعرفون أنفسهم جيدا فهو واضحين وصريحين لا يحبون اللف والدوران والنفاق الاجتماعي ..

وتعاليك وترفعك عنهم هو ما يميزك دائما .. دمتي دائما مترفعة عن سفاسف الأمور وعن أعين المنافقين والحساد اللهم آمين.

جنون عـبقري يقول...

كثيرا ما نصادف في حياتنا أشخاص منافقين يتفننون في انتقاء الأقنعة .. لكن المهم أن نتمكن من تميزهم قبل أن نخدع بهم.

7akwena يقول...

انتى صح جداااااااااا
ولعلمك انا واجهت المشكله ده قبل كده
اول ما دخلت عالم التدوين لقيت فى ناس كتيره عايشه فى دور السياسه والوطن والفساد ويجيبو كلام ملعبك كده وحوارات ميتفهمش منها غير البسيط ده اذا فهمتى اصلا
ولقيت ناس تانين عايشين فى دور اللى دمهم خفيف واللى بينكتوا على اى حاجه واى حد
ولقيت اللى مبيكتبوش شعر غير بالفصحى ولو انا كتبت بالعاميه انا كده بالنسبالهم ولا حاجه
اخيرا وصلت لنتيجه مهمه جدا اعتبرتها مبدأ ليا
وهى الكلاب تعوى والقافله تسير
وخدت قرار انى ميهمنيش رأى حد انا بكتب لمتعتى الشخصيه وده شىء ميزعلش حد
وف نفس الوقت اللى يكتبوا يكتبوا انا هرد وهكتب تعليق على حاجه كويسه او مش هكتبلهم اى تعليق لو حاجه مش مقتنع بها

انا عارف انى طولت بس خلاصه الكلام متضيعيش وقتك فى التفكير فى أقنعة الناس وركزى فى نفسك وحاولى تفضلى على طبيعتك مهما اجبرتك الظروف انك تتلونى زيهم

اسف على الاطاله
تحياتى ليكى

حسام يقول...

بحبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك
ودا ردى بس مع الجملة دى وان كل كلب القنته حجر .................. وهو هيفهم ومتهتميش يا توتا يابنتى عادى من النوع دا كتير اوى ويا ما بيمر مش هفهمك تانى اوك
وبحبها يااااربى بعقلها داااااااااااا

الــحــــنـــــــــــــــــــين يقول...

كلامك حقيقى ناس كتير بتقول كلام مجامله ومتخفيين ورا القناع وديما بنفكر ان الدنيا كلها ورد لا ديما بين الورود تبان اشواك ولا تزعلى محدش بيتعلم بلاش لا اله الا الله

الــحــــنـــــــــــــــــــين يقول...

أصبــح الزمان أشبة بغابة و الكل فيها يسعى لـ أن يكذب و ليحقق مايرد هو فقط
ولايفكر بمشاعر الأشخـــاص من حوله أدنى تفكير
يسعى دوماً لـ ان يكون ملاكاً ليس بـ الصراحة و أو حتى كلمة حق
بل . . . بـ بعض الكلمات الخادعه أو حتى بكلمة واحد تغني عن باقي الكلام

gogo!sf يقول...

ايه يا بنتى مالك فى ايه بس

هو انتى جايه تقولى رأيك على الناس المريضه دى وبتطلبى منى انى مزعلش نفسى وانت تقريبا فى نفس الموقف

بليز من فضلك مش تزعلى نفسك خالص ولا تهتمى بالناس اللى مش طبيعيه دى بجد والله دى ناس مريضه وبعدين لازم تهتمى بردودنا احنا على الاقل
ولو تعليقى ما اتنشرش هموتك انتى حرة
ولا صحيح كفايه عليكى تعليق حسام
بجد ماتديش للموضوع اكتر من حجمه وشيلى من دماغك وخليكى معانا احنا وسيبك من اللى ليهم اكتر من وجه دى ناس مش بتعرف تفرق بين الحلو والوحش
ودايما شايفين الكل وحش زيهم عشان هما مش هيكونو غير كده

وبعدين المفروض تسمعى كلام حسام ومش تزعلى نفسك بليز

ازيك يا حسام ربنا يهديكم لبعض ويجمعكم على خير اللهم امين يا رب العالمين

وحشتينى يا توتا يا قمر بلاش تغيبى عنا تانى

وسلامى لمامتك وربنا يشفيها يارب

gogo!sf

gogo!sf يقول...

انا مش عارفه اذا كان التعليق اتنشر ولا لاء
واتنشر كام مرة لانى النت تعبنى جدا كل ما بضغط على نشر الكومينت

الــحــــنـــــــــــــــــــين يقول...

انا مش فادر افهم ايه اللى حصل بس اقولك ربنا يوفقك ويهديكى ويهدينا بس كنت اتمنى ان الراى ميتمنعش ان اننا نعبر عنه والراى الاول والاخير ليكى اتمنالك التوفيق مره تانيه اخوكى محمد وانا مس هزعل لو كلامى متنعرضش لان ده شىء يرجع ليكى انتى بس هفضل اابع مدونتك ديما

عاشقه وبدوب ف حبيبي يقول...

توتا...

يا روح قلبي وحشتينى موت معلش

مكنتش متابعه الكام بوست اللى فاتو

بس والله كنت مسافرة ولسه راجعه امبارح

بجد تسلم ايديك على الكلام الحلو

اللى بتكتبيه........


لازم تعرفى ان دنيا دى مليانه اقنعه

ولازم تستعدى للحظه اللى الاقنعه دى

هتقع فيها وديما اتخيلى اى حد

حوليكى لابس قناع علشان لما لما يسقط

القناع متتجرحيش اوى وخلى بالك ع

نفسك علشان خطرى يا قمر.......منه

رشا يقول...

السلام عليكم
مفيش حد بالايام دي بدون قناع
جمبك بقناع وجمب ناس تانية بقناع
ده طبع الزمن ده
الناس تغيرت ومحدش حاسس باي حاجة
الي يستغل طيبتك
والي يبحسبك هبلة
بس هنقول ايه
غير حسبيا الله ونعم الوكيل
وربنا يبعدنا عن كل الي زي دول.
ممكن تقبليني ضيفة دائمة بمدونتك
الصراحة حبيت كلامك وصراحتك
بحسك زي بتقولي الصراحة ولكن الناس بتزعل من
الصراحة الي بنقولها
ونراعي شعورهم بس هم ميراعوش شعورك.
سلامي.

بــــ الخطاب ــن يقول...

ليه بس كده يا توتا مافيش حاجه تستاهل
أنا مش فاهم ايه اللى حاصل بالظبط او انتى تقصدى مين بكلامك بس فى الاخر الظالم مش بيظلم غير نفسه وان كان الظاهر انه بيظلمنا
على العموم
ربنا يخفف عنك
وبجد انتى قلقتينا عليكى

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

توتا

إنتى إنسانة طيبة و جميلة ...
و عمر الطيبة ما كانت و لا هتبقى عيب فى صاحبها ...
و ما تنسى أبدا إن ربنا عز و جل قال فى كتابه العزيز ( الطيبون للطيبات ) و لا كلام فوق كلام الله
و لذلك مش الطيبة المشكلة أبدا.. و لا المشكلة إن الطيبين مش موجودين ..أبدا

المشكلة الحقيقية من وجهة نظرى المتواضعة فى حاجتين .. أولهم إننا بندى الأمان قوى بدون دراسة للشخص و لا حذر على الأقل فى البداية لحد ما نعرف الناس كويس
ثانيهم و لأن الشر واضح و صوته أعلى بنحس إنه أكتر رغم العكس الخير و الطيبة و الحب أكتر ألف مرة .. و أول دليل تعليق حبيك

توتا : لا تنظرى خلفك و لا تبتئسى أبدا
الكلاب تعوى و القافلة تسير

دمتى بكل خير و طيبة و سعادة

ديالا يقول...

الله انا اخدت بالي ان في حد اسمه حسام بيحبك اوي ما شاء الله الله اكبر

بيتهيئلي ده كفايه عليكي اوي وسيبك بقي من كل حاجه

Tamer Nabil يقول...

ازيك توتا اخبارك اية

انا بجد مش عارف اية حصل

بس من كلامك باين انك انصدمتى فى ناس

توتا صوابع ايدك مش زى بعضها

وفى ناس بتحب تجرح وخلاص

اكتبى وقولى اللى تحبى

ولاتنظرى الى من لايحب ما تكتبين

ربنا يوفقك ويكرمك

مع خالص تحياتى

miroooo يقول...

مالك يا توتا بس والله يصعب عليا اوى الكلام اللى انتى كتباه
متزعليش نفسك يا توتا عادى يا بنتى الناس فى كل مكان لابسين اقنعه حتى ممكن تلاقى اقرب الناس اليكى دى مش نظرة متشائمه او معقده بس دى الحقيقه
ومع ذلك احنا هنفضل طيبين اوى
متزعليش يا توتا
بحبك جدااااااااا والله

السُـلطانة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

المشكل أختي في الله أن الأكثرية أصبحوا يتفاخرون بهه الأقنعة .. حفظنا الله وإياكي منهم.

hana يقول...

دايماً بنتجرح أوي لما نلاقي اللي ليهم مكان جوانا مش هما هما نفسهم اللي كنا نعرفهم
بس مش لازم الألم يسيطر علينا
عشان بجد اللي بالشكل دة ميستحقوش أبداً لحظة ألم
انتي قلبك جميل ومش لازم القلب دة يدوق غير الفرحة والسعادة وبس

مش تدايقي أبداً من أي حاجة

mrmr يقول...

توتا فينك
عايزه اطمن عليكى
حبيبتى ارمى اى شئ وراء ظهرك واوعى تستسلمى
انت انسانه جميله وانا بحبك
اوعى تفكرى تقفلى المدونه وارمى كل الاراء اللى مش عجباكى عرض الحائط
تمنياتى لماما بالشفاء
وتمنياتى اليكى بالسعاده وراحه البال
واخيرا اتمنى تردى عليا علشان اطمن عليكى

لـــولا وزهـــراء يقول...

حسام يقول...
بحبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك
ودا ردى بس مع الجملة دى وان كل كلب القنته حجر .................. وهو هيفهم ومتهتميش يا توتا يابنتى عادى من النوع دا كتير اوى ويا ما بيمر مش هفهمك تانى اوك
وبحبها يااااربى بعقلها داااااااااااا

"ههههههههههههههههههههههههههههه حلوة يا حسام ..افهمي بقى ياتوتا"
لولا

الــحــــنـــــــــــــــــــين يقول...

السلام عليكم ورحة الله يارب تكونى احسن دلوقت وبخير ومش مهم التعليقات المهم بعد اذنك نشوف بوستات جديدة ليكى اخوكى فى الله محمد

أحــوال الهـوي يقول...

يا ايناس كفايه جلد للذات

و تانيب النفس
ففي لحظة سقوط الاقنعه تتكشف الحقائق و وقتها لابد ان نحمد الله بظهور الحق


و ليس كل شئ غث و لكن هناك الطيب
فتذوقي الطيب و لا تنظري للفاسد

تحياتي

mena يقول...

توتا يا قمر

عامله ايه

طمنيني عليك

يارب تكونى بخير

وحسام عامل ايه

يارب تكونو كويسين

ويارب كمان ماما

تكون بخير وتكونى

اطمنتى عليها....منه

مرايتى يقول...

سنة الحياه ياتوتا
المهم إننا نتعلم حتى من زرعوا الشوك فى قلوبنا

وبرضه أكيد فى ناس حلوه كتير حتنسينا مرارة غيرهم
كفايه تلاقى حد يحبك بجد حيعوض كتير من ألام أقنعه إتخلعت وأقنعه كتير حيجى عليها اليوم وتتخلع

ربنا يحفظك يارب ويبعد عنك كل سوء
وعمر الطيبه ماكانت عيب فى زمن إنعدمت فيه الطيبه

جنّي يقول...

السلام عليكم

كل سنة وانتي طيبة

ساسو يقول...

توتا
وحشتيني كتير يا جميله
متزعليش مني
عارفه اني بغيب كتير
بس صدقيني غصب عني
حبيت اطمن عليكي

اميرات الاسرار يقول...

ليه بس كده ياتوتا هو حصل ايه فهمينى

على العموم انتى ميلزمكيش تتعاملى مع الناس اللى لابسه اقنعه دى ومتخفيه ورا صورة اجمل ليها انتى مادام مش بتعملى الغلط يبقى خليكى واثقه فى نفسك ومش تزعلى نفسك على حد ميستاهلش

تحياتى زهراء
مستنياكى فى موضوعى الجديد

هــــرشـــة دمــــــاااااااااااغ 3mR Wa2el يقول...

ساعات الواحد لما بيدخل مدونة و يلافقي حد كلام بياخد انطباع عنه بس بجد بحس ان المدونة قناع بيخفي عن الى جواه الناس الى بيكتبوا اصلا تستغرب ان الناس دي ازاىو ليه بس برضه بتتجنبهم لانهم معاتيه
تكرم على البوست الرائع تحياتي
عمرو وائل هـــرشه دمــــاااااااااااااغ

♥♥ سكنـــ روحي ــت♥♥ يقول...

تقولين حسبى الله ونعم الوكيل ولا تملكي غيرها عزيزتى

أسعدك الله

mrmr يقول...

توتا
مختفيه ليا حبيبتى
عايزه اطمن عليكى وعلى ماما
من فضلك طمنينى

just waiting يقول...

لــــيــه يا توتا كدا بس
دا انا جاية اقولك وحشتييييييني بجد
واقولك بحبك قوي
عموما ياستي احنا لازم نشوف من الحاجات دي كتيييير اهم حاجة تتعلمي ازاي تميزي
وماتزعلييييييييش نفسك ابدا
امواااااااه

رشا يقول...

السلام عليكم
انا من قبل عملت تعليق بس مظهرش او انت حدفتية
على العموم سعدت بالمرور بمدونتك جميلة اوي.
سلامي

Ramy يقول...

أيه يا بنتى انت فين

يارب تكون كل حاجة تمام

و اخبار ماما اية

يا رب تكون اتحسنت اكتر و اكتر

طمنينا عليكى و على ماما

ربنا معاكى

جايدا العزيزي يقول...

توتا

انا كمان معمولى حظر

ارجع اجيب شوية ميه

اصل بيقولوا رش الميه عدواة

ايه يا بنتى اللى حصل

كل يوم بنتعلم من الدنيا

وكل ساعه بنكتشف حاجه جديدة

هو ده حال الدنيا


عارفه لو الواحد يكون طبيعى

صدقينى هيكون محبوب


علشان كده بعيش بطبعتى

لكن ده بيخلينى انصدم كتير زيك

بس انا بقوم من تانى

وبنسى بسرعه احزانى


وبعدين بصى لنصف الكوب المليان

واحمدى ربنا لان جنبك حسام


علقت وجيت ملهوفه بعد غياب ايام

والحمد الله نسيت مشكلتى معاكى


ويارب ما ترجع المشكله تانى

ادعيلى يا توتا

انت لو تعرفى قد ايه بعانى

وبتعذب علشان اكون بينكم


مش هتصدقى

وهتنسى كل شئ افتكرى بس انا الله جنبك

وان حسام يساندك ويحبك

وحشتينى اووووووى


تحياتى

ليله شتاء يقول...

توتا

واحشتيى أوووى

ربنا يكفيكى كل سوء وكل شر

عايزة أطمن عليكى ياقلبى

يارب تكونى بخير

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

تاتو

أين أنتى؟

نصيحتى الأخوية ..
أبدا لا تستسلمى لأى لحظة ألم
و دائما أبدا كونى أقوى .. و إعملى بمبدأ الضربة اللى ما تقتلنى ما تموتنى

عودى بسلام

علاء المصرى كل يوم يقول...

السلام عليكم أثنين حبيبين ( توتا )

ما الذى يحدث هنا من حقنا نعرف مين الناس الحنا مخدوعين فيهم لأن المدونون
أسرة واحدة فلا داعى للتفكك والكتمان
راسلى الأصدقاء بالتحذير من المخادعين
حتى لا تشهرى بهم

نصيحة من أخ مسلم

محمد التركى يقول...

السلامو عليكم

توتا

محشتينـــــــــــــــــــــــى
جدآ

يارب تكونى بخير
أنا أسف على التأخير وعدم متابعتى ليكى
بس والله غصب عنى
وبشكرك على سؤالك عنى فى غيابى
ربنا يديم الحب والود

بالنسبه بقى ل الأقنعه
والله أنا كل يوم بقابل وبفارق وبشوف ناس بمليون وش كل يوم بوش
لحد ماخلاص اتعودت على ده

الحمد لله
سيبك انتى اكبر من كل ده ياتوتا
وربنا يبارك فى الشجر الكويس ويحرق الشجر الفاسد

المهم خلى بالك على نفسك وسيبك من اى حد مريض نفسينآ

تقبلى مرورى

باقه ورد فرنسيه لأجمل توتا فى الدنيا

محمـــد التركـــى

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا يقول...

مالك ياتوتا
زعلانه ليه بس
حاسه انك مخدوعه فى حد
ياتوتا هى الدنيا كده ياحببتى
روقى بس واصفى وسامحى وانسى
عشان تعرفى تعيشى
ومضيقيش نفسك

جايدا العزيزي يقول...

توتا

على فكرة زعلانه منك اوووووووى

لانك بتعملى الكل بذنبشخص واحد

انتى عارفه قد ايه بحبك

ولازم تكتبى

وبلاش انهزام


انتى اقوى من الوشوش والخداع


ياريت تعلنى انتصارك وتكتبى

وحشانى اوووووووووى

افتقدك

تحياتى

miroooo يقول...

انتى زعلانه مننا ولا ايه ؟
انتى فين يا توتا
يارب تكونى بخير
طمنينى عليكى

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يعنى أغيب وارجع أسأل على أخبار الحبيبين :) ألقى الغضب ده :(

يا حبيبتى اكتبى وما يهمك طالما بيرضى ربك وضميرك وكلنا أكيد لا يجتمع معنا البشر عادى .

يارب تطمنينى عنك .

يمين فى يمين يقول...

صديقتى

اولا علينا ان نتوقع ؟

حتى لا نندهش 00000

ثانيا انتى حد كويس مش ينفع يزعل للدرجة انو يقول كلام يزعل

انا عارف انك مش تقصدى كل الى بيعلق عندك لكن فى ناس مش تفهم كدا

عمتا القلب الطيب

دايما كسبان

يمين فى يمين يقول...

صديقتى

اولا علينا ان نتوقع ؟

حتى لا نندهش 00000

ثانيا انتى حد كويس مش ينفع يزعل للدرجة انو يقول كلام يزعل

انا عارف انك مش تقصدى كل الى بيعلق عندك لكن فى ناس مش تفهم كدا

عمتا القلب الطيب

دايما كسبان

ساسو يقول...

فينك يا توتا
وفين التعليقات
غايبه ليه كده
يارب تكوني بخير
طمنيني عليكي يا قمرايه

Ms Venus يقول...

مالك بس يا توتا ليه زعلانة اوى كده


انا كنت غايبة ولسة راجعة امبارح ولسه شايفة التوبيك


رغم انى طبعا مش فاهمة بس الاقنعة ده شىء عادى


اتعودنا

عاوزة نصيحتى


اعملى بالمثل اللى بيقول صباح الخير يا جارى انت فى حالك وانا فى حالى

والكداب والمنافق لنفسه


وردة ليكى حبيبتى وروقى كده

mena يقول...

توتا انتى فين يا بنتى طمنينا عليك بجد حرام عليكى كده والله قلقتينا عليكى جامد ياربب تكونى بخير يااااااااااارب

gogo!sf يقول...

توتا فينك يا بنتى مختفيه ليه

يارب يكون المانع خير ان شاء الله

طمنينى عليك وعلى ماما ضرورى يا توتا

ربنا يطمنى عليك يا قمر انتى واسرتك الكريمه

جوجو

الازهرى يقول...

كنت وما زلت ممن يعون الأقنعة أمام الناس

ولكن فرق كبير بين من يع القناع ليخفى ذكرياته وحياته الخاصة ويحمى الناس من وجه لا يحبون رؤيته
ومن يع قناعا كى يخدع الناس ويذيقهم الويلات على يديه

فعن هؤلاء
حسبى الله ونعم الوكيل ولا تكترثى لهم فهم غئاء السيل الذى لا فائدة ولا ضرر منه إلا إذا جعلناه يتجمع بداخلنا ويسد مجرى حياتنا ولا نلقيه أولا بأول بعيدا عنا

تحياتى دوما

ali younes يقول...

توتا

خير فية اية وأية الجو المحبط دة
أنا اسيبك شوية كنت مشغول ارجع الاقي الدنيا ملخبطة

أنا كنت شايف كل المعلقين بيحبوك وكلامهم جميل
أنا مش عارف أية حصل
بس كل اللي اقدر اقوله لك
هوني عليك وأهدي ومافيش داعي الهجوم والعداء مع الاخرين اكيد في لبس في الموضوع
عاوز ارجع ألقيك زى زمان
ماشي يا كتكوتة

Timo.. يقول...

كل مجتمع فيه الناس الكويسة وفيه الناس الوحشة..
والمجتمع التدويني هو كمان..
يعني مش مجتمع ملائكي ولا كل اللي فيه ملايكة..
بس واضح انك اتجرحتي قووووي من ناس مش كنت متوقعة منهم كده..
ربنا يخفف عنك.

مصعب صلاح يقول...

السلام عليكم
انتم عارفين إيه مشكلتنا
اننا بنرفع البشر لمراتب الملائكة وفاكرينهم مش بيغلطوا
مع انهم زينا
بشر
ودمتم

طالبة مقهورة ..درجة أولى يقول...

طظ ف اي حد يضايقك محدش يستاهل ده :(
متزعليش نفسك بليز
وطمنيني عليكي
اناعارفة اني متأخرة كالعادة بس حقيقي حياتي مقلوبة

يارب كله يكون تمام عندك

❤ مدونة قلب العرب ❤ يقول...

نحن لا نتعلم الا اذا اخطاءنا .. وخطاءنا دائما طيبة قلوبة بتعامل مع الاخرين ...

رائعه مشاعرك مرهف الحس قلمك ..

بنتظار تشريفك لي في مدونتي

مع خالص تحياتي .. سارا العمري

adelfathy يقول...

عزيزتي توتا؟
قد تخلو الزجاجة من العطر كما يخلو القلب من الحب ؟
ولكن تبقي الرأحة العطر عالقة بالزجاجة
كما تبقي الذكرة الطيبة بالقلب ؟
وانتم هناك مني تملون المنطق وتعيشون معي بالخرافة مللت لعبة الفراق والعودة
والحياة كأسين ؟
كأس حلو وكأس مر ولابد ان نشرب من
الكأسين ؟؟؟ مع اطيب تمنياتي لكي بالسعادة